Hoofdpijnbehandeling

Ontstaan & oorzaak

De meeste mensen denken dat stress of te weinig slaap de enige oorzaak kunnen zijn van spanningshoofdpijn. Vaak zijn er meerdere factoren van invloed. Een verkeerde houding, hormonale factoren of overmatig cafeïne gebruik kunnen ook van invloed zijn.

De pijn straalt vaak uit van de nek richting het hoofd. Veel mensen geven ook aan last te hebben van een stijve nek en schouders. De hoofdpijn kan doortrekken tot in het voorhoofd of zelfs tot de kaakspieren.

Lichaamshouding

De lichaamshouding speelt een andere belangrijke rol bij chronische hoofdpijn. Een slechte houding waarbij het hoofd te ver naar voren gehouden wordt, kan de bovenste nekwervels en de korte nekspieren continu overbelasten met als gevolg triggerpoints en irritatie van de nekwervels die weer voor hoofdpijn kunnen zorgen.

Hoofdpijnbehandeling

Behandeling

Wanneer de hoofdpijnklachten vooral uit spieren in de nek en bij de schouders komen, kan het helpend zijn om één van onze fysiotherapeuten eens een keer naar de klachten te laten kijken. Tijdens een behandeling wordt er dan vaak ingegaan op houdingsinstructie, spierkracht versterkende oefeningen en technieken om de nek beweeglijk en soepel te houden. Verder wordt er ook gekeken naar de verschillende bindweefsellagen op het hoofd, nek en de schouders.  Op deze manier kan vaak de hoofdpijn verminderen of helemaal verdwijnen.

Leefstijladvies

Onderdeel van de behandeling is leefstijladvies, zoals het bijhouden van de algehele conditie, stoppen met pijnmedicatie en een verstandige indeling van uw activiteiten om overbelasting te voorkomen.